NOS NieuwsAangepast

Gratis bier Grolsch: horeca boos

Het gratis tweede biertje waar Grolsch een reclamecampagne mee gaat voeren, valt niet goed bij de horeca. Volgens brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland valt de campagne niet te rijmen met de moeite die de horeca doet om het drankgebruik onder de jeugd terug te dringen.

"We hopen dat Grolsch de actie voortijdig beëindigt, want hij is ongepast en ongewenst", zegt Lodewijk van der Grinten, directeur van Koninklijke Horeca Nederland.

Weigeren is moeilijk

Horecaondernemers die Grolsch tappen, hoeven niet mee te doen aan de actie. Maar weigeren is moeilijk, zegt Van der Grinten, omdat de ondernemers vaak onder grote druk staan van de bierbrouwer en in een afhankelijkheidspositie verkeren.

Grolsch is het niet eens met de kritiek en zet de actie door. De brouwerij gaat tien miljoen '2 halen, 1 betalen'-bonnen verspreiden, onder meer via Facebook, op straat en in supermarkten.

Volgens de woordvoerder is '2 halen, 1 betalen' niet hetzelfde als het verstrekken van gratis bier. De brouwerij wijst erop dat de actie bedoeld is om de horeca te ondersteunen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl