Crisis raakt winkels NL harder
Nederlandse winkeliers worden harder getroffen door de economische malaise dan hun collega's in de meeste andere Europese landen. Alleen in Griekenland, Spanje en Slovenië liep het aantal verkochte artikelen in het eerste kwartaal sterker terug.
Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. De omzet van de Nederlandse detailhandel daalde in de eerste drie maanden van 2013 met meer dan 3 procent. De hoeveelheid verkochte artikelen nam zelfs met 6 procent af. Dat is de sterkste volumedaling sinds 1994. De prijsstijging van 2,5 procent was bij lange na niet voldoende om dat op te vangen.
Non-Food
De terugval van verkopen in ons land is geheel toe te schrijven aan winkels in de non-foodsector. Vooral woonwinkels en doe-het-zelfzaken krijgen klappen. De winkels in voeding deden het juist beter dan het EU-gemiddelde. Binnen deze sector zorgden de supermarkten ervoor dat de verkopen op peil bleven.
Het consumentenvertrouwen in Nederland was in het eerste kwartaal weliswaar historisch laag, maar in veel andere landen van de EU was het vertrouwen soms nog lager. Een gebrek aan vertrouwen kan de slechte prestaties van de Nederlandse detailhandel dus niet helemaal verklaren. Zo groeiden bijvoorbeeld de verkoopvolumes in Polen en Roemenië, ondanks een lager consumentenvertrouwen.