Ook NS ziet niets meer in Fyra

Aangepast op
Binnenland

De Nederlandse Spoorwegen willen stoppen met de Fyra. Dat heeft de top van de NS vandaag meegedeeld in een gesprek met staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur.

Mansveld sprak na afloop van het overleg over een verstandig besluit, maar wil wel een onderbouwing. Daarin moet staan wat de financiƫle en juridische gevolgen zijn en hoe de NS de gevolgen voor de reiziger denkt op te vangen.

Vrijdag hoopt Mansveld de onderbouwing van het NS-besluit en het kabinetsstandpunt naar de Tweede Kamer te sturen.

Onbetrouwbaar

De NS heeft aan het begin van de avond bekendgemaakt dat de V250-trein van AnsaldoBreda niet voldoende betrouwbaar is om een "robuuste dienstregeling" te onderhouden.

De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS trok vrijdag dezelfde conclusie.

Onderzoek

De NS en de NMBS baseren zich op een onderzoek naar de technische gesteldheid van de trein. Ook werd gekeken of de problemen oplosbaar zijn en op welke termijn.

Aanleiding voor het onderzoek was het loslaten van een bodemplaat in januari en andere problemen met de gloednieuwe treinstellen. De Fyra-dienst tussen Antwerpen en Amsterdam werd toen opgeschort.

Herstelplan

AnsaldoBreda heeft de gelegenheid gekregen om een herstelplan in te dienen. De termijn waarbinnen dit moest gebeuren werd overschreden.

Het plan dat uiteindelijk werd ingediend kwalificeert de NS als ontoereikend. "Volledige commerciƫle inzet zou in het meest gunstige geval niet voor 2018 te verwachten zijn", schrijft de NS.