NS wil stoppen met Fyra
De NS wil stoppen met de Fyra. Dat melden bronnen bij de spoorwegen en ministeries. Volgens de Nederlandse Spoorwegen zelf is er nog geen besluit genomen over de toekomst van de hogesnelheidstrein.
Het besluit om te stoppen met de Fyra is volgens De Telegraaf, die het nieuws vanmorgen als eerste bracht, al enige tijd geleden genomen. Het ministerie van Financiën, de enige aandeelhouder van het spoorbedrijf, zou hebben voorkomen dat de NS met het nieuws naar buiten treedt.
Nieuwe topman
Financiën wil naar verluidt wachten tot half juni om gelijk met een gewijzigd plan te komen ter vervanging van de problematische hogesnelheidstrein. De NS is volgens de krant ongeveer 600 miljoen kwijt aan nieuwe hogesnelheidstreinen.
De NS maakte vanochtend bekend dat Bert Meerstadt stopt als NS-topman. Volgens de Spoorwegen zou hij al eerder hebben aangegeven dat hij dat wilde. De nieuwe raad van commissarissen zou dat hebben geblokkeerd.
Timo Huges wordt de opvolger van Meerstadt. Hij was tot nu toe nog topman van de bloemenveiling FloraHolland.
Problemen Fyra
De Fyra-treinen tussen Amsterdam en Brussel werden begin dit jaar al na ruim een maand uit de dienstregeling gehaald. De problemen stapelden zich op en de Belgische spoorwegen (NMBS) maakten vrijdag bekend te stoppen met de Fyra, omdat de treinen onveilig zijn.
De NS zei dezelfde dag dat het Nederlandse onderzoek naar de treinmankementen half juni is afgerond. Dan zou nog een Tweede Kamerdebat volgen en pas daarna zou er een besluit over de Fyra worden genomen.
In de rapporten van ingenieursbureaus staat onder meer dat de assen van sommige Fyra's al na enkele kilometers last hadden van roest. Daardoor zouden ze kunnen breken. Ook waren er problemen met de claxons, remmen, accu´s en vielen er onderdelen van de treinen af. Het lukte de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda niet om de problemen op tijd te verhelpen.