NOS NieuwsAangepast

België stopt met Fyra

De Belgische spoorwegen (NMBS) stoppen met de Fyra, de hogesnelheidstrein tussen Nederland en België. Ingenieurs hebben in opdracht van de NMBS de veiligheid van de treinen onderzocht. Daarbij zijn 26 cruciale gebreken ontdekt, die gevolgen hebben voor de veiligheid.

Dat is voor de NMBS voldoende aanleiding om het contract met de Italiaanse producent van de treinen te verbreken.

Volgens producent AnsaldoBreda zijn de problemen in ruim een jaar te verhelpen. De ingenieurs van de NMBS denken dat er zo'n twee jaar voor nodig is.

Mankementen

In de rapporten van de ingenieursbureaus staat onder meer dat de assen van sommige Fyra's al na enkele kilometers last hadden van roest. Daardoor zouden ze kunnen breken.

Ook kan er sneeuw in de claxon van de trein komen. Die is onderdeel van het veiligheidssysteem. Vol met sneeuw is de toeter van de trein niet te horen.

Remmen en accu's

Volgens de deskundigen zijn de remmen van de Fyra's onbetrouwbaar omdat ze gemaakt zijn voor treinen die maximaal 160 kilometer per uur rijden. De Fyra heeft een maximumsnelheid van 250 kilometer per uur.

Verder zijn er spontane branden geweest in accu's van een Nederlandse Fyra. De accu's zitten onder de stoelen van de reizigers.

Afgelopen winter raakten veel Fyra-treinen beschadigd na sneeuwval. Er vielen onderdelen van de trein af. De Fyra werd in januari uit de dienstregeling gehaald. Sindsdien lukte het AnsaldoBreda niet om de problemen op te lossen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl