Aanpak onduidelijke vakantiekosten
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat het onduidelijke prijsbeleid van reisorganisaties harder aanpakken door zonodig hoge boetes op te leggen. Het gaat om prijzen van bijvoorbeeld vliegtickets, vakantiehuisjes en georganiseerde reizen.
Vanaf vandaag gaat toezichthouder ACM strenger controleren. Ook worden consumenten beter voorgelicht via de internetsite consuwijzer.nl.
De ACM wil dat het meteen helder is voor de boeker wat de totale prijs is van de vakantie, inclusief alle onvermijdbare kosten. De consument moet vervolgens zelf kunnen kiezen voor extra diensten. De regels gelden nu al, maar worden volgens de toezichthouder nog vaak omzeild door de reisaanbieders.
Verplicht
De komende tijd worden reisorganisaties strenger gecontroleerd. Anita Vegter, bestuurslid van de ACM: "Het wordt tijd dat reisaanbieders stoppen met onduidelijke prijzen. We willen een eerlijk speelveld voor bedrijven zodat consumenten beter kunnen vergelijken".
Volgens de brancheorganisatie ANVR zijn het vooral de boekingskosten waar veel discussie over is. Die kunnen bij elke reisaanbieder verschillend zijn. Per juli volgend jaar zijn bedrijven verplicht om deze duidelijker te vermelden, maar de reisbranche zal dit al per begin volgend jaar doen, aldus ANVR-directeur Frank Oostdam in het NOS Radio 1-journaal.
Boete
De ANVR stelt dat vooral buitenlandse aanbieders die regels overtreden en niet de ANVR-leden.
Oostdam is blij dat de ACM strenger gaat handhaven en dat overtreders worden aangepakt. De ANVR-directeur juicht het dan ook toe dat Ryanair in maart van dit jaar een boete heeft opgelegd gekregen van 370.000 euro door de ACM. De Ierse luchtvaartmaatschappij vermeldde niet alle bij de ticketprijzen behorende kosten.
De ACM kan bedrijven die zich niet aan de regels houden een boete geven van maximaal 450.000 euro per overtreding.