NOS NieuwsAangepast

De slag om uw gegevens

Klantgegevens zijn goud waard. Hoe meer informatie er over u bekend is, hoe meer bedrijven voor die informatie willen betalen. Met die klantinformatie kunnen bedrijven doelgerichter reclame maken. Dat scheelt een hoop kosten en vergroot de kans dat het product of de dienst wordt verkocht.

De informatie die bedrijven zoals Trans Link Systems (van de ov-chipkaart), de Kamer van Koophandel, het Kadaster of Equens (de verwerker van pinbetalingen) bezitten is dan ook erg waardevol.

PostNL

PostNL maakt er geen geheim van dat het bedrijf een adressenbestand (het zogeheten afgiftepuntenbestand) gebruikt om geld te verdienen.

Het marketingbedrijf Cendris, dat tegenwoordig onderdeel uitmaakt van PostNL, voegt allemaal kenmerken toe aan die verzameling adresgevens. Bijvoorbeeld: naam, leeftijd- en inkomensklasse, opleidingsniveau, levensfase en type woning. Zo ontstaat een profiel van elk adres in Nederland. Die informatie wordt vervolgens doorverkocht aan bedrijven.

Wetgeving

In een reactie laat PostNL weten: "De gegevens die de basis vormen voor deze dienstverlening kunnen worden ingekocht en zijn voor iedereen tegen een vergoeding verkrijgbaar. De gegevens zijn openbaar toegankelijk of worden door Cendris zelf verzameld. Bij deze activiteiten nemen wij de geldende wet- en regelgeving in acht."

Als een bedrijf persoonsgegevens van klanten gebruikt, moet de consument daar eerst toestemming voor hebben gegeven. En die toestemming moet je kunnen weigeren, bijvoorbeeld via het Bel-me-nietregister.

Ingewikkeld

Online zijn de problemen het ingewikkeldst. De digitale voetstappen van consumenten zijn moeilijk te wissen, zo vertelt marketingprofessor Mieke de Ketelaere.

"Online wordt data razendsnel doorgestuurd. Het is bijna omogelijk om die data te traceren en te verwijderen." Volgens haar is er veel onduidelijk over wat wel en niet mag bij het online gebruiken van gegevens.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl