NOS NieuwsAangepast

SNS tegen verkoop pingegevens

SNS Bank zegt niet mee te doen aan plannen om pingegevens van klanten door te verkopen aan bedrijven. Transactieverwerker Equens heeft zulke plannen, maar die stuiten op veel kritiek. De drie grote banken ABN Amro, ING en Rabobank zijn aandeelhouder van Equens.

SNS is geen aandeelhouder van Equens. "SNS Bank is een consumentenbank die haar klanten met toegankelijke dienstverlening, hulp en aandacht ondersteunt. Daar hoort het verkopen van transactiegegevens voor commerciële doeleinden niet bij. Klanten moeten er op kunnen vertrouwen dat een bank gegevens vertrouwelijk behandelt. Bij SNS Bank is dat het geval", zegt directievoorzitter Boers op de website van de bank.

"Bizar plan"

Ook de Consumentenbond ziet niets in de plannen van Equens. "Die staan op gespannen voet met de Wet bescherming persoonsgegevens. Het zou sjiek zijn als de banken nu zeggen, we stoppen hiermee. Er is een hele beweging van cash betalen naar pinnen. En hiermee jaag je mensen weer weg van pinbetalingen, want als onze gegevens verzameld gaan worden betalen we toch weer liever cash," zegt directeur Combée.

Ook D66 is tegen het plan. "De regering moet dit bizarre plan stoppen. Het is helemaal niet de bedoeling dat derden komen te weten wat we kopen. De afspraak is dat Equens alleen het betalingsverkeer regelt en niet dat er gegevens hierover aan derden worden verstrekt. Wat betreft pinnen hebben we geen keuzevrijheid, alleen cash is een alternatief. Maar we willen juist minder met cash betalen."

Groningse Sauwerd

Equens is van plan bedrijven informatie te leveren over welke winkels klanten bezoeken en hoeveel ze daar uitgeven. Het bedrijf zegt dat de gegevens niet zijn te herleiden naar mensen, maar alleen naar de wijk waarin de klant woont, tot het niveau van de 4 cijfers van iemands postcode. Maar tegenstanders vinden ook dat te ver gaan. "Een postcodecijfer kan behoorlijk identificerend zijn. Stel, je woont in het Groningse Sauwerd en gaat in Amsterdam pinnen. Dan ben je die dag waarschijnlijk de enige in Amsterdam met een postcode uit Sauwerd en dan is het herleidbaar," zegt een privacy-onderzoeker.

De Consumentenbond is ook bang voor een glijdende schaal, waarbij er toch steeds preciezere informatie over koopgedrag wordt gedeeld. Combée:"Nu zijn ze van plan om alleen de postcodecijfers te gebruiken. Maar de volgende keer willen ze misschien tot de eerste letter of de tweede letter gaan. Bovendien kun je door profilering uit een wijk weer individuelere profielen herleiden, dus je kunt heel veel doen met die data. Het principiële punt is: je geeft je gegevens af voor een doel, het doen van een betaling. Banken beloven ook die gegevens alleen voor het betalingsverkeer te gebruiken. En dan is het een zwak verhaal om daar nu van terug te komen omdat je er geld mee kan verdienen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl