Banken verkopen pingedrag klanten

Aangepast op

Het pingedrag van Nederlanders wordt verkocht aan winkeliers. Equens, het bedrijf dat de informatie verwerkt, is van plan bedrijven informatie te leveren over welke winkels klanten bezoeken en hoeveel ze daar uitgeven.

Het bedrijf zegt dat de gegevens niet zijn te herleiden naar mensen, maar alleen naar de wijk waarin de klant woont.

Equens is de organisatie die al het elektronische bankverkeer in Nederland regelt. Het bedrijf is verantwoordelijk voor soms honderden transacties per seconde. Op jaarbasis worden 2,2 miljard pintransacties geregistreerd. Equens beschikt dus over een vracht gegevens die interessant kunnen zijn voor het bedrijfsleven.

Privacy

Het bedrijf wil het pinspoor van de klant nu verkopen. Directeur Rietveld wil geen toelichting geven, maar vorige week zei hij tegen BNR Nieuwsradio dat het bedrijf zich aan de privacyrichtlijn houdt. "Wij gaan hier integer mee om, anders is ons bestaansrecht weg."

Als het plan doorgaat, kunnen winkeliers tegen betaling informatie krijgen over hun klanten. Niet alleen in welke wijk ze wonen, maar ook of klanten meer geld uitgeven bij de concurrent.

Juridische vragen

ABN Amro, ING en Rabobank zijn de drie Nederlandse aandeelhouders van Equens. Bij de Rabobank is nu toch twijfel gerezen na vragen van de NOS. "Wij zijn in gesprek met Equens", zegt een woordvoerder. "Equens heeft ons beloofd het product niet op de markt te brengen zolang er geen duidelijkheid is over de juridische aspecten."

Ook ABN Amro maakt een draai. Eerder deze week zei een woordvoerder de plannen nog te steunen, maar nu wil de bank "de garantie dat de privacy van onze klanten gegarandeerd is." ING wil niet reageren.

Strenge eisen

Alle banken in Nederland hebben de 'Gedragscode verwerking persoonsgegevens financiƫle instellingen' onderschreven (.pdf). Daarin worden strenge eisen gesteld aan de verwerking van pingegevens. Van die regel kan alleen worden afgeweken als een klant daarvoor toestemming heeft gegeven. "Persoonsgegevens worden niet verder verwerkt op een wijze die onverenigbaar is met de doeleinden waarvoor ze zijn verkregen."

In de gedragscode van de Rabobank staat dat de bank alleen gegevens gebruikt "voor een optimale dienstverlening". In alle andere gevallen worden zonder toestemming geen persoonsgegevens aan derden verstrekt.