NOS NieuwsAangepast

Inspectie: 112 onbetrouwbaar

Door redacteur politie en justitie Ilan Sluis

Een burger in nood kan niet te allen tijde vertrouwen op alarmnummer 112. Het is niet duidelijk wie nu de baas is over 112 en niemand bewaakt de hele organisatie van 112. Dat zijn de harde conclusies van een uitgelekt rapport over 112 van de Inspectie Veiligheid en Justitie en het Agentschap Telecom, dat in handen is van de NOS.

De Inspectie Veiligheid en Justitie en het Agentschap Telecom deden onderzoek naar het functioneren van alarmnummer 112 na een aantal storingen vorig jaar. Met name een storing in de nacht van 20 op 21 juni veroorzaakte veel ophef: twee personen overleden die nacht doordat 112 niet bereikbaar was. Uit het rapport '112 onder de loep', blijkt dat die nacht 214 oproepen verloren zijn gegaan.

Onderhoud

In het rapport staat dat storingen als in juni vorig jaar "in de hele 112-keten" kunnen ontstaan. Er is geen zwakste schakel. Zowel techniek als organisatie spelen een rol. Een kritieke factor is het onderhoud aan 112. Dat wordt niet altijd goed voorbereid, is soms lichtvaardig en draaiboeken zijn onvoldoende uitgewerkt.

De onderzoekers van de inspectiedienst en het telecomagentschap hebben in totaal acht storingen onderzocht. In zes gevallen was sprake van technische problemen, óf aan de kant van uitvoerder KPN, óf aan de kant van de politiecentrale in Driebergen, waar 97 procent van de 112-oproepen binnenkomt. In twee gevallen was ook sprake van menselijke fouten. Uit het onderzoek blijkt dat de tijdsduur van de storingen varieerden van 30 minuten tot 35 uur.

Ingewikkeld systeem

Een van de grootste problemen is volgens de onderzoekers dat onduidelijk is wie eigenaar is van 112 en dus verantwoordelijk is voor het alarmnummer. Verder heeft niemand een volledig, juist en actueel beeld van de hele 112-keten en is er risico op verwarring en misverstanden doordat diverse betrokkenen verschillende begrippen hanteren. Aan het systeem zelf is bovendien de afgelopen jaren veel gesleuteld, daardoor is het op zichzelf robuuste systeem ingewikkeld gemaakt.

De onderzoekers vinden dat het ministerie van Veiligheid en Justitie de aansturing van 112 op zich moet nemen en regie moet houden op 112. Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden moeten eenduidig worden gedefinieerd. KPN moet het onderhoud beter voorbereiden.

Verbeteringen

Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie neemt de aanbevelingen uit het rapport over. In een schriftelijke reactie laat het ministerie weten dat er een team is opgericht dat verbeteringen moet doorvoeren. De eerste vruchten daarvan zijn al geplukt: tijdens de troonswisseling hebben zich geen problemen met 112 voorgedaan.

Ook KPN laat in een reactie weten de aanbevelingen integraal over te nemen en zegt vorig jaar gestart te zijn met het aanbrengen van verbeteringen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl