Shell ziet toekomst in waterstof

Aangepast op

Shell verwacht dat waterstof als energiebron de komende jaren een hoge vlucht zal nemen. In de Telegraaf zegt Shell-topman Benschop dat de technologie is uitontwikkeld en dat de productie van waterstof rendabeler wordt. Ook zegt hij dat de maatschappij "systematischer" omgaat met energie.

"Tien jaar geleden waren we te vroeg, nu ziet de wereld er anders uit", zegt Benschop. Hij zegt wel dat de kostprijs van waterstof verder omlaag moet. Volgens de president-directeur van Shell Nederland moet dat vooral gebeuren door schaalvergroting. Concrete plannen over de rol van Shell daarbij noemt hij in de Telegraaf niet.

Waterstofauto

Benschop denkt dat de ontwikkeling vanuit Duitsland een duwtje in de rug krijgt. Daar is een methode ontwikkeld waarbij waterstof ontstaat uit elektrolyse, een techniek waarbij energie-overschotten worden gebruikt om waterstof te creƫren. Die wordt vervolgens gemengd met aardgas en wordt ingezet als er een dip zit in de energie-opwekking.

Vorige maand lanceerde Hyundai in Nederland de eerste waterstofauto. Die kan voor 2000 euro per maand worden geleast, maar wordt naar verwachting voordeliger als waterstof meer 'ingeburgerd' raakt. De Hyundai ix35 stoot geen CO2 uit, zoals auto's met een verbrandingsmotor. De enige emissie is waterdamp.

De uitstoot van CO2 is een groeiend probleem. Gisteren bereikte de CO2-waarde in de lucht voor het eerst de belangrijke grens van 400 ppm. Dat betekent dat er op 1 miljoen moleculen in de lucht 400 CO2-moleculen zijn. Het broeikasgas draagt in sterke mate bij aan de opwarming van de aarde.