Productie babymelk verdubbeld
Nutricia heeft de productie van Nutrilon-babymelk verdubbeld. Sinds begin dit jaar worden Nederlandse supermarkten en drogisterijen geconfronteerd met een "buitensporige vraag" naar de babymelk. Volgens de marktleider komt dat doordat veel Chinezen in ons land Nutrilon kopen en de pakken opsturen naar het thuisland.
Sinds het melamine-schandaal in China, in 2008, hebben Chinezen weinig vertrouwen in de daar geproduceerde babymelk. "Maar de laatste maanden zien we de vraag in Nederland enorm toenemen", zegt woordvoerder Anja Timmermans van Nutricia. "De verkoop in supermarkten ligt veel hoger dan we kunnen verklaren op basis van de Nederlandse geboortecijfers."
Excuses
De dochter van levensmiddelenfabrikant Danone zegt het - ondanks de exploderende omzet - "heel vervelend" te vinden als Nederlandse ouders misgrijpen en moeten zoeken naar het product. In een krantenadvertentie biedt het bedrijf vanochtend daarvoor excuses aan.
Dat alle aandacht een slimme marketingtruc is, ontkent Timmermans. "Nee, dat zou ik niet willen zeggen. Het is niet de bedoeling om op deze manier reclame te maken." Op sociale media zijn positieve en negatieve reacties te lezen. Timmermans: "Ach, dat was met het Koningslied ook hè.
Babyvoeding
Nutricia is in Nederland marktleider in babyvoeding. Hoeveel procent het bedrijf van de markt in handen heeft, wil het niet zeggen. Andere A-merken babymelk zijn Friso en Nestlé. Verder zijn er nog tal van huismerken op de markt als AH, Jumbo, Kruidvat en Etos.