NOS NieuwsAangepast

Minder verkocht in Duitse winkels

Duitse winkeliers hebben in de maand maart weer minder te doen gehad. De winkelverkopen daalden met 0,3 procent. In februari liep het winkelbezoek ook al terug. Vergeleken met een jaar geleden daalden de detailhandelsverkopen met bijna 3 procent.

De Duitse consumenten zijn aan de voorzichtige kant en geven hun geld blijkbaar iets minder makkelijk uit. Aan de andere kant steeg het consumentenvertrouwen naar het hoogste niveau in bijna 6 jaar.

Vertrouwen

De Duitse burgers vormen dan wel geen sterke, maar wel een belangrijke aanjager voor de economische groei, zegt ING-econoom Carsten Brzeski. En alles is aanwezig om de consumentenbestedingen gaande te houden. De werkloosheid groeit nauwelijks, de lonen stijgen, de inflatie neemt af, en het vertrouwen van consumenten groeit.

De grootste economie van de eurozone en de Europese Unie is niet enkel van belang voor de Nederlandse economie, maar is ook een belangrijke handelspartner voor België, Luxemburg, Frankrijk, Oostenrijk, Denemarken, Zwitserland en Polen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl