Eerste 'waterstofauto' op de weg
De Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai presenteert vandaag de eerste auto in Nederland met een brandstofcel die draait op waterstof.
Het al bestaande ix35-model van Hyundai heeft daarvoor een speciale waterstofuitvoering gekregen. Niet olie of elektriciteit is de energiedrager die de elektromotor aandrijft, maar waterstof. De inhoud van de brandstofcel is 5,6 kilo waterstof, waarmee volgens Hyundai 588 kilometer kan worden afgelegd. Tanken kost slechts enkele minuten.
Honderden ingenieurs hebben veertien jaar aan de auto gewerkt. De waterstofauto is volgens het bedrijf "volledig schoon". De enige emissie is waterdamp en geen vervuilende stoffen zoals kooldioxide en nitraten.
Doorbraak
Autokenners verwachten veel van de waterstofuitvoering. Ze zien het als een doorbraak en spreken van "een versnelde evolutie". Het is de bedoeling dat na 2015 nog 10.000 modellen worden geproduceerd.
Tanken is vooralsnog wel een probleem. In Amsterdam en Arnhem staan tankstations en er zijn stations in ontwikkeling in Helmond, Amsterdam, Zwolle, Rotterdam en Capelle. Hyundai neemt dat voor lief en verwacht dat met het groeiende aantal tankstations ook de vraag naar de auto's zal stijgen.
Groei
En nog een - niet onbelangrijk - nadeel: goedkoop is de waterstofauto niet. Leasen kost 2000 euro per maand. Daarom gaat Hyundai ervan uit dat als eerste overheden en bedrijven op de waterstofauto zullen overstappen. Zij moeten in de ogen van Hyundai het goede groene voorbeeld geven. Consumenten kunnen dan later instappen, als tanken om de hoek mogelijk is.
Het Hyundai-concern, waartoe ook Kia behoort, is in Europa de snelst groeiende autofabrikant. In Zweden en Denemarken heeft Hyundai al contracten getekend voor de waterstofauto. In Nederland werkt de Zuid-Koreaanse fabrikant ook samen met de overheid om een infrastructuur voor waterstofauto's te ontwikkelen.