"Compenseer klanten na storing"
Klanten van banken moeten gecompenseerd worden als zij door een storing geen gebruik kunnen maken van de diensten van hun bank. De Consumentenbond pleit voor zo'n regeling naar aanleiding van de nieuwe storing bij ING en het betalingssysteem iDEAL en de storingen bij internetbankieren de laatste dagen.
"Het elektronisch betalingsverkeer heeft in de beleving van consumenten net zo'n vitale functie als bijvoorbeeld energie en telecom. In die sectoren bestaat al een een compensatieregeling", zegt de Consumentenbond.
De bond doet een oproep aan minister van Financiën Dijsselbloem en de Tweede Kamer om zo'n regeling op te zetten.
"Een treurig rijtje"
Detailhandel Nederland noemt de storingen "een treurig rijtje: woensdag ING, donderdag SNS en vandaag ING en iDEAL." De belangenbehartiger van de winkeliers vindt het treurig dat er opnieuw een storing is, na de excuses van gisteren door ING-topman Jue.
De branche-organisatie voor winkeliers zegt dat de storingen bij internetbankieren vandaag en de afgelopen dagen zeker omzetschade opleveren voor winkeliers. De brancheorganisatie denkt niet aan schadeclaims omdat moeilijk is vast te stellen hoeveel schade afzonderlijke ondernemers hebben geleden.
Detailhandel Nederland vindt het de hoogste tijd dat banken de problemen nu serieus aanpakken en oplossen.