Biertje in café wordt duurder
Bier in cafés en restaurants wordt duurder. Marktleider Heineken verhoogt de prijs van een vat van 115,27 euro naar 121,58 euro. Per glas komt dat volgens de brouwer uit op een prijsverhoging van twee cent.
De verhoging is volgens Heineken nodig om de bedrijfsvoering gezond te houden. De woordvoerder wijst op de energie die duurder wordt, op de transportkosten en de personeelskosten. "En we willen toch ook blijven investeren in nieuwe producten, in tapinstallaties."
Verschillende prijsmodellen
Voor supermarkten wordt geen prijsverhoging doorgevoerd, terwijl daar driekwart van de Heineken-verkoop vandaan komt. Café-eigenaren klagen al jaren dat het bier in supermarkten veel te goedkoop is. "Maar die twee kanalen staan los van elkaar", aldus de Heineken-woordvoerder.
"Dagelijks rijden 190 van onze vrachtwagens door het land om bier af te leveren op de stoep van de horecagelegenheden, bier voor supermarkten leveren we wekelijks in één keer af bij een distributiecentrum. Dat zijn twee verschillende prijsmodellen."