NOS SportAangepast

'Alonso belangrijkste opponent Vettel'

Zondag wordt de eerste grand prix van het jaar verreden en 'eindelijk' is er met Giedo van der Garde weer een Nederlander bij. Twee experts geven antwoord op vier vragen over het nieuwe Formule 1-seizoen.

Louis Dekker is verslaggever voor NOS Langs de Lijn en volgt de Formule 1 op de voet. Ronald van Dam gaat voor Sport 1 commentaar leveren bij alle grands prix in 2013.

Waarom gaat Van der Garde punten pakken?Louis Dekker: "Omdat hij buitengewoon goed in zijn vel lijkt te zitten. Hij is niet alleen topfit, maar straalt ook rust uit. Van der Garde is zijn wilde haren kwijt en dat is als debutant een voordeel. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat Van der Garde alleen punten gaat scoren als andere teams het verprutsen."

"Op eigen kracht is de Caterham-auto niet goed genoeg voor zo'n prestatie. Anderzijds: het veld bestaat slechts uit 22 coureurs en de toptien in een race krijgt punten. Een regenrace kan wonderen doen en daar zal Giedo stilletjes op hopen. Een tiende plaats zal bij Caterham worden gevierd als een overwinning. Het team heeft namelijk nog geen punt gescoord."

Ronald van Dam: "Dan moet er in mijn ogen een wonder gebeuren. Maar er komt ongetwijfeld zo'n knotsgekke (regen)race waarbij dat mogelijk is, als alles voor hem goed valt! Het is wel mooi dat er weer een Nederlander mee rijdt. Nu Robin Frijns (testrijder bij Sauber red.) nog."

Wie wordt de verrassing? Louis Dekker: "Williams-coureur Valtteri Bottas uit Finland, de tweevoudig winnaar van de Masters (de jaarlijkse Formule 3-race in Zandvoort, red.). In mijn ogen kan hij de nieuwe Mika Häkkinen worden, maar dan moet alles meezitten. Bottas is een coureur zonder megasponsor, maar hij is al twee jaar testrijder en dus ? hoe tegenstrijdig het mag klinken - een ervaren debutant. De coureur is geliefd. Autosportjournalisten zijn dolblij met een coureur die het vooral moet hebben van z'n talent en z'n prestaties."

"Mijn voorspelling: als de Williams-auto deugt, gaat Bottas in z'n eerste seizoen een podium pakken, misschien zelfs een zege. En volgend jaar rijdt hij bij een topteam."

Ronald van Dam: "Kimi Räikkönen gaat dit seizoen met zijn Lotus een aantal races winnen en is misschien wel een 'dark horse' voor de titel. Ik verwacht ook veel van Nico Hulkenberg bij Sauber. Die gaat minimaal één keer op het podium verschijnen. En ik acht de mannen van Williams ook tot mooie dingen in staat."

Wie gaat Sebastian Vettel van zijn volgende titel afhouden?Louis Dekker: "Fernando Alonso, omdat de Spanjaard vorig jaar in een matige Ferrari optimaal presteerde. Alles wijst erop dat Ferrari met de nieuwe auto een grote sprong voorwaarts heeft gemaakt (volgens Alonso is de bolide 200 procent beter). De ex-wereldkampioen heeft het voordeel dat hij weinig last zal hebben van teamgenoot Felipe Massa, die duidelijk de tweede viool speelt."

"Bij andere teams wil het nog wel eens gebeuren dat coureurs vechten om een been. Vorig jaar waren de gevechten tussen Button en Hamilton leuk voor het publiek, maar er waren momenten dat ze elkaar als het ware in de wielen reden. Dat geldt ook voor Red Bull: een zege van Mark Webber kan slecht nieuws zijn voor de kampioenschaps-kansen van Vettel. Dat zal bij Ferrari niet snel gebeuren. Een teamorder zullen ze het niet noemen, maar de Scuderia is erg creatief in het helpen van de eerste rijder."

Ronald van Dam: "De belangrijkste kandidaat daarvoor is Fernando Alonso. Zijn Ferrari is in elk geval geen anderhalve seconde langzamer aan het begin van het seizoen zoals in 2012. Vorig jaar reed de Spanjaard een permanente 'inhaalrace'. Hij is de beste coureur van allemaal. Punt uit!"

Is een 'dure' sport als de Formule 1 nog wel op zijn plaats in een tijd van crisis?Louis Dekker: "De Formule 1 is nog steeds een geldmachine die zeer winstgevend is. Alleen niet per sé voor de teams. Vooral de kleine teams hebben het moeilijk. Niet alleen de hekkensluiter van 2012 (Marussia), maar ook anderen. Er zijn aanhoudende geruchten over financiële problemen bij Force India en Hispania Racing Team is al failliet."

"De Formule 1 is niet immuun voor economische malaise. Plannen voor een beursgang zijn uitgesteld, onder meer omdat Formule 1-baas Bernie Ecclestone zag dat Facebook na een prachtige openingskoers in mei 2012 in een duikvlucht belandde."

"Met elf teams heeft de Formule 1 een wankele basis. Als er nog één of twee teams omvallen staat de geloofwaardigheid van de sport op het spel. Is het dan nog wel de Koningsklasse? Dat is een relevante vraag. Een vraag die ook verklaart waarom sommige teams al hardop nadenken over het inzetten van een derde wagen. Alleen is dat verboden. Nog wel. Maar een rare gedachte is het niet. We zijn immers ook gewend geraakt aan Red Bull en Toro Rosso. Weinig fans zouden er mee zitten als in 2014 een tweede Ferrari-team gaat opereren onder de naam Scuderia Italia of iets dergelijks. Maar zover het is nog lang niet."

Ronald van Dam: "Mensen willen altijd worden vermaakt, helemaal als het in dagelijkse leven (economisch) tegenzit. Natuurlijk zouden de kaartjes wel wat goedkoper mogen en het zou goed zijn als er een 'keihard' budgetplafond komt voor wat teams mogen uitgeven. Ik zie ook te weinig technische innovaties waar de gewone auto-industrie wat aan heeft. Waarom geen Formule 1 met hybride-motoren of alternatieve brandstof. Nu voeren ze in 2014 alleen V6-turbomotoren in. Dat is een gemiste kans!"

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl