NOS NieuwsAangepast

Ombudsman: 112 bij vermist kind

Als een kind vermist wordt, moeten de ouders meteen 112 bellen. Doen ze dat niet en bellen ze het algemene politienummer, dan moeten ze in elk geval een "112-behandeling" krijgen. Dat zegt de Nationale ombudsman na eigen onderzoek.

Volgens ombudsman Brenninkmeijer kan zo'n aanpak ervoor zorgen dat een zaak snel wordt opgelost. Ook vindt hij dat er bij de politie altijd deskundigen aanwezig moeten zijn die meteen aan de slag kunnen als een kind vermist wordt.

En bij het Openbaar Ministerie moet een officier van justitie snel kunnen beslissen over het beginnen van een strafrechtelijk onderzoek, vindt de ombudsman.

Hoogste prioriteit

Volgens Brenninkmeijer is het belangrijk dat de politie ouders geregeld en goed op de hoogte houdt van het verloop van het onderzoek. Ook moet hun eerder verteld worden wat de hulp van de politie precies inhoudt.

Sinds januari zijn de regionale politiekorpsen opgegaan in de Nationale politie. Ombudsman Brenninkmeijer zegt dat er nu allerlei projecten zijn gestart die strijden om de meeste aandacht. "Gelet op het urgente belang van vermiste kinderen en hun ouders doe ik een beroep op de politie om aan de projecten rond vermissingen de hoogste prioriteit te geven."

De politie is positief over de aanbevelingen van Brenninkmeijer en zegt dat alle meldingen serieus worden behandeld. "Welk kanaal ouders ook kiezen om ons te bereiken, zij kunnen erop rekenen dat hun melding volgens de eenvormige werkwijze wordt opgevolgd: snel en adequaat. Deze werkwijze gebruiken we grotendeels al in de praktijk en voeren we in 2013 landelijk in."

Jennefer

Brenninkmeijer begon zijn onderzoek na een verzoek van de moeder van de vermoorde Jennefer. Het 10-jarig meisje verdween in 2011.

De moeder voelde zich niet meteen serieus genomen door de politie. Agenten zouden te laat de urgentie van de zaak hebben gezien. De moeder van Jennefer hoopt dat het onderzoek van de ombudsman nieuwe vermissingen kan voorkomen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl