NOS NieuwsAangepast

'Laat privébewakers toe op schepen'

Nederlandse koopvaardijschepen moeten particuliere beveiligers kunnen meenemen. Het beleid om alleen mariniers de scheepvaart te laten beschermen tegen piraterij werkt niet: dat is te traag, te duur en inflexibel. Dat staat in een rapport van instituut Clingendael.

Volgens Clingendael schaadt Nederland de eigen koopvaardij door het verbod op private beveiligers in stand te houden. Nederland is vrijwel het enige land in Europa dat vasthoudt aan het "geweldsmonopolie van de overheid", staat in het rapport.

Reddingsvest

Onderzoekster Bibi van Ginkel van Clingendael vraagt zich af of het huidige beleid niet vooral een "reddingsvest" is voor Defensie. "In deze tijden van bezuinigingen zoekt de krijgsmacht naar maatschappelijk draagvlak, en de bestrijding van piraten is nu eenmaal zichtbaar en populair bij de kiezers", aldus Van Ginkel.

Volgens Clingendael blijkt uit onderzoek dat 90 procent van de Nederlandse koopvaardijschepen zonder bescherming van de marine door piratengebied vaart. "Ze komen niet voor bescherming in aanmerking, hebben die te laat aangevraagd of vinden het te duur."

Illegale particuliere bewakers

Vorig jaar zeiden reders in NRC Handelsblad dat ze illegaal particuliere bewakers inhuren. Dat zijn meestal minder betrouwbare bedrijfjes, zegt Clingendael, omdat gerenommeerde beveiligers niet werken op schepen die de wet overtreden.

Defensie houdt tot nu toe vast aan de inzet van alleen mariniers. Volgens een woordvoerder zijn ze belangrijk en succesvol. Toch sluit minister Hennis-Plasschaert de inzet van particuliere beveiligers in de toekomst niet uit. "Ik sluit mijn ogen niet voor internationale ontwikkelingen", liet ze eerder weten. Volgende week debatteert de Tweede Kamer over de kwestie.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl