NOS NieuwsAangepast

Gekapseisde tanker fout beladen

De oorzaak van het kapseizen van de Duitse tanker Waldhof in de Rijn in januari 2011 ligt in een verkeerde belading en een fatale onderdruk in de rivier. Dat heeft onderzoek van de Duitse autoriteiten duidelijk gemaakt.

De belangrijkste oorzaak van het scheepsongeluk bij de beroemde Loreley was volgens het onderzoek de belading zelf. De zeven ruimen van het schip met 2400 ton zwavelzuur aan boord waren maar voor een deel beladen. Daardoor kon de lading in een bocht gaan schuiven, waardoor de tanker schuin kwam te liggen.

Maar volgens het onderzoek kon dat op zichzelf niet de reden zijn voor het volledige kapseizen. Dat schepen in een scherpe bocht in de Rijn wat schuin liggen komt vaker voor.

3d-animatie

Verder onderzoek met een 3D-animatie maakte duidelijk dat er in het sterk stromende hoge water van dat moment ook een onderdruk ontstond die het schip uiteindelijk "de beslissende klap" gaf, zoals één van de onderzoekers het zegt.

De Waldhof voer volgens het onderzoek ook onnodig scherp door de bocht om een tegenligger te ontwijken, waardoor de kans op kapseizen ook onnodig werd vergroot.

Schade

Het kapseizen van de Waldhof veroorzaakte een schade van 50 miljoen euro. Bovendien was de Rijn 33 dagen lang vrijwel gestremd. Twee matrozen verloren het leven bij het ongeluk. Eén van hen is tot op heden niet teruggevonden.

Sinds begin dit jaar gelden in de Rijn extra maatregelen om herhaling van het ongeluk te voorkomen. Zo moet elke tanker een beladingsmeter hebben die moet zorgen voor een evenwichtige verdeling van de vracht. Verder is er uitgebreidere navigatie-apparatuur aan boord, zodat stuurmannen tegemoet komende schepen beter kunnen zien aankomen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl