Kritiek op 'racistisch' spotje VW

Het Duitse Volkswagenconcern is in de VS onder vuur komen te liggen vanwege een commercial. In het spotje gaat een blanke man met een Jamaicaans accent praten doordat hij in zijn VW rijdt.

Volgens een aantal maatschappelijke organisaties is het spotje racistisch, omdat het inspeelt op het stereotype van de zorgeloze Jamaicaan. Ook vindt men het beledigend voor Jamaicanen dat de man te laat op zijn werk verschijnt. "Een hele cultuur wordt zo een grap", zegt een van de critici.

Superbowl

Volkswagen wil het spotje uitzenden in de rust van de Superbowl op 3 februari. Er staat veel op het spel: de finale van het American football-seizoen is met 110 miljoen kijkers een van de best bekeken programma's van het jaar. Naar verluidt zou VW 10 miljoen dollar in het spotje hebben gestoken.

De Jamaicaanse minister van Toerisme maakt zich niet zo druk om de reclame en noemt het juist een compliment. "Mensen moeten hun innerlijke Jamaica vinden en vrolijk worden."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl