Coca-Cola bespreekt overgewicht
Frisdrankfabrikant Coca-Cola gaat het in reclames in de VS voor het eerst over overgewicht hebben. In een spotje dat vanaf maandag te zien zal zijn, zegt het bedrijf dat het al jaren drankjes verkoopt met weinig of geen calorieën. Ook wordt er in de reclame gezegd dat overgewicht niet alleen door frisdrank komt, maar door de consumptie van te veel calorieën in het algemeen.
In een tweede reclame worden vrolijke activiteiten genoemd waarmee je de 140 calorieën van een blikje cola kan verbranden: De hond uitlaten, dansen, lachen met vrienden en een overwinningsdansje doen als je een strike gooit tijdens het bowlen.
Suikerrijk
Coca-Cola zegt dat de reclames het begin zijn van een bredere campagne die als doel heeft overgewicht tegen te gaan. Zo wil het bedrijf bij fastfoodzaken meer verschillende light-drankjes gaan aanbieden. Volgens een woordvoerder reageert Coca-Cola hiermee niet op kritiek op het bedrijf, maar vindt het dat het 'de thema's van de huidige tijd aan de orde moet stellen'.
De laatste tijd neemt de druk toe op frisdrankproducenten om iets te doen aan de overconsumptie van suikerrijke drankjes. In New York mag binnenkort in de horeca, bioscopen en stadions frisdrank met suiker alleen nog in bekers of flessen van minder dan een halve liter verkocht worden.
De verkoop van Coca-Cola's suikerrijke frisdranken groeit in de VS en Canada al 15 jaar niet meer. Drankjes met weinig of geen calorieën zijn juist steeds populairder geworden en zijn nu goed voor eenderde van alle verkopen van het bedrijf in de regio.