NOS NieuwsAangepast

Consument kort niet op voedsel

Het mag dan economische malaise zijn, dat betekent niet dat de Nederlandse consument om die reden veel eten en drinken laat staan. Integendeel: aan voedingsmiddelen gaven we in het afgelopen jaar bijna 57 miljard euro uit, een fractie (0,1 procent) meer dan in 2011.

Grote winnaars zijn de supermarkten, die hun food-omzet zagen stijgen met 1,8 procent. Verliezers zijn onder meer speciaalzaken, de markt en de horeca.

Prijzen bijgesteld

De horeca zag bijna 200 miljoen euro omzet wegvloeien. Slechts 20 procent van de horeca-gelegenheden wist zijn omzet te verhogen, blijkt uit Nieuwjaarsonderzoek van het FoodService Instituut (FSIN).

"Dat zijn bijvoorbeeld zaken die de prijzen naar beneden hebben bijgesteld, waar gratis wifi is, waar klanten gratis kranten kunnen lezen en lekker kunnen luieren in hangbanken", zegt directeur Jan-Willem Grievink van het FSIN. Slecht gaat het met cafés, zalen, partycentra en de klassieke snackbar.

Goedkope concepten

"Consumenten zijn aan het bezuinigen en zoeken vooral goedkopere concepten. En er zijn horecagelegenheden die daarop inspelen. Een gemiddeld driegangenmenu is vorig jaar aanmerkelijk goedkoper geworden: ruim 15 procent. In 2012 kostte zo'n menu gemiddeld 27 euro en 45 cent."

Goedbeschouwd doet food het nog prima. Grievink: "Op meubels, tv's en auto's bijvoorbeeld wordt door mensen veel en veel meer bezuinigd".

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl