NOS NieuwsAangepast

Vier extra metrolijnen voor Peking

In Peking zijn vier nieuwe metrolijnen in gebruik genomen. Daarmee heeft de Chinese hoofdstad nu zestien lijnen. Vijf jaar geleden waren dat er nog vijf.

Met de bouw van de nieuwe lijnen was 10 miljard euro gemoeid. Het metrostelsel van Peking is na vandaag 442 kilometer lang. Tot 2015 komen er nog drie lijnen bij. De verwachting is dat het netwerk in 2020 een lengte heeft meer dan 1000 kilometer.

Spelen

Peking begon voor de Olympische Spelen van 2008 met een grootschalige uitbreiding van het openbaar vervoer. Daarna is het netwerk ieder jaar uitgebreid.

De metropool heeft te maken met een snelgroeiende bevolking en met zware luchtvervuiling. Om die reden heeft de stad besloten om niet meer dan 240.000 nieuwe auto's per jaar toe te laten. Ook hebben automobilisten één dag per week een rijverbod. In Peking rijden nu meer dan 5 miljoen auto's. In 2004 waren dat er nog 2 miljoen.

Investeringen

Om de groei bij te benen investeert China tientallen miljarden in openbaar vervoer. Eerder deze maand gaf de Chinese overheid groen licht voor de bouw van een 450 kilometer lang metrostelsel in de stad Changsha. Ook in Hangzhou, ten zuiden van Sjanghai, wordt de komende jaren een netwerk met maar liefst negen lijnen gebouwd.

Afgelopen week werd een 2298 kilometer lange hogesnelheidslijn in gebruik genomen. China heeft al jaren het langste hsl-netwerk ter wereld.

De luchthaven van Peking is inmiddels de op een na grootste van de wereld, met meer dan 81 miljoen reizigers per jaar. Tien jaar geleden waren dat er nog 27 miljoen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl