Politiek VS krijgt oproep bij koffie

Aangepast op
Buitenland

Koffieliefhebbers in de Amerikaanse hoofdstad Washington D.C. krijgen vanaf morgen een politieke boodschap bij hun cappuccino.

Koffieketen Starbucks heeft aan medewerkers van meer dan 120 filialen gevraagd om op elke bestelling de woorden 'kom tot elkaar' (Come Together) te schrijven.

Het bedrijf wil met de actie een boodschap aan politici sturen. President Obama is eerder van vakantie teruggekomen om zijn overleg met Congresleden over de begroting te hervatten.

Verantwoordelijkheid

Voor 1 januari moet de politiek een oplossing vinden om een 'fiscal cliff' te voorkomen. Als die oplossing er niet komt, dan treden vanaf het nieuwe jaar automatisch belastingverhogingen en bezuinigingen in werking.

De directeur van de koffieketen, Howard Schultz, is teleurgesteld in de overheid. "We zien wat er gebeurt en we verdienen beter. We willen niet aan de kant staan, maar zien een verantwoordelijkheid om als bedrijf een boodschap te sturen."

Druk uitoefenen

Schultz is niet de enige die druk uitoefent op politici om de begroting zo snel mogelijk op orde te krijgen. Steeds meer bedrijven, politici en financiƫle deskundigen steunen Fix the Debt. Dat is een onpartijdige organisatie die wil dat Democraten en Republikeinen samen de staatsschuld aanpakken.

Vanaf donderdag plaatst Starbucks ook paginagrote advertenties in The Washington Post en The New York Times en zet het bedrijf sociale media in om de politiek te bewegen tot een begrotingsakkoord te komen.