Laatste 'print' Newsweek te koop

Aangepast op
Buitenland

Het 80 jaar oude Amerikaanse weekblad Newsweek heeft zijn laatste papieren editie uitgebracht. Vanaf januari verschijnt Newsweek alleen nog maar in een online versie.

De cover van het laatste nummer toont in zwart-wit de wolkenkrabber in Manhattan waar Newsweek werd gemaakt. Met daarbij het opschrift '#last print issue', verwijzend naar de digitale omgeving die het gedrukte blad de doodsteek heeft gegeven.

Hoofdredacteur Tina Brown schrijft strijdlustig dat haar blad "een digitaal medium omarmt dat de concurrentie in de komende tijd met eenzelfde ijver moet omarmen. Wij gaan voorop."

Adverteerders

Newsweek verscheen in 1933 voor het eerst en telde in zijn hoogtijdagen een oplage van drie miljoen exemplaren. Sinds de opkomst van het internet verruilden veel lezers het blad voor online nieuwsmedia en haakten adverteerders af.

In 2010 verkocht eigenaar Washington Post het blad voor 1 dollar aan uitgever Sydney Harman. Die besloot al snel tot een fusie met de goed gelezen nieuwswebsite The Daily Beast, waaruit het plan werd geboren om de gedrukte versie van Newsweek af te schaffen.