Reisprijzen nog altijd misleidend
Reisaanbieders stellen ondanks beloften van beterschap hun tarieven nog altijd lager voor dan zij in werkelijkheid zijn. Wie boekt via internet, loopt tegen allerlei bijkomende kosten aan.
De Consumentenbond onderzocht zestig websites van onder meer luchtvaartmaatschappijen, vliegticketverkopers, busreizen en bungalowparken. Geen enkele organisatie bleek de prijzen correct weer te geven. Tijdens het boekingsproces komen er kosten bij zoals een eindschoonmaak of 'customer service taxes'.
Afspraken
Na eerdere kritiek maakte de reisbranche twee jaar geleden afspraken om dit soort praktijken tegen te gaan. Die werden vastgelegd in de Reclamecode Reisaanbiedingen. Lang niet alle partijen houden zich daar in de praktijk aan, zo blijkt.
De Consumentenbond opent vandaag een meldpunt waar boze klanten terecht kunnen met hun klachten.
De ANVR, de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen, herkent zich niet in de kritiek van de Consumentenbond. Volgens directeur Oostdam worden klanten niet misleid. Hij zegt dat bepaalde variabele kosten gewoon niet meteen duidelijk zijn omdat de hoogte ervan door veel factoren wordt bepaald. "Vaste, onvermijdbare kosten worden door onze leden meteen duidelijk gemaakt", zegt Oostdam.