BBC faalde door interne chaos

Aangepast op
Buitenland

De BBC ging rond het schandaal over seksueel misbruik door presentator Jimmy Savile de mist in door interne chaos en verwarring. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Britse omroep liet uitvoeren.

De BBC besloot een Newsnight-aflevering over seksueel misbruik door Savile niet uit te zenden. Door gebrek aan leiderschap en het vasthouden aan starre managementketens was de BBC "totaal niet in staat" om te gaan met de affaire, blijkt uit het 185-pagina's tellende rapport.

De commissie concludeert dat de omroep niet heeft geprobeerd de beschuldigingen in de doofpot te stoppen. De beslissing om niets te doen met de vermoedens van misbruik door Savile was verkeerd, maar er was geen sprake van slechte bedoelingen.

Eerbetonen

Het programma Newsnight was vorig jaar bezig met een aflevering over het misbruik door Savile, maar de BBC zond die niet uit. Wel zond de omroep een aantal eerbetonen aan het overleden icoon uit. De concurrerende omroep ITV zond de onthullingen over Savile wel uit, waarna de BBC onder vuur kwam te liggen.

Nadat Savile vorig jaar op 84-jarige leeftijd was gestorven, bleek dat hij zich in de jaren 60, 70 en 80 op grote schaal had vergrepen aan jonge meisjes. Hij presenteerde populaire BBC-programma's als Top of the Pops en het kinderprogramma Jim'll fix it. Hij deed veel aan fondsenwerving voor goede doelen en had een koninklijke en een pauselijke onderscheiding.