Instagram bindt in - maar helpt dat?

Instagram die geld verdient met jouw foto's, dat was gisteren groot nieuws op internet. De reacties op de nieuwe voorwaarden waren zo negatief, dat Instagram gisteravond een nieuwe blog schreef - waarin het lijkt alsof de fotodienst een beetje inbindt.

Het stuk dat de meeste verontwaardiging opleverde ging over de licentie die je Instagram verleent, waardoor zij je foto's kunnen aanbieden aan bedrijven die hen daarvoor betalen. Royalty's komen daar niet bij kijken. Feitelijk de goedkoopste fotodatabase ooit.

"Dat klopt niet", zei mede-oprichter Kevin Systrom gisteravond. "Het is niet onze bedoeling om jullie foto's te verkopen". Ze willen de foto's ook niet in advertenties gebruiken en ze gaan de tekst uit de voorwaarden halen. Volgens Systrom was de tekst gewoon niet duidelijk genoeg: "Juridische stukken zijn makkelijk verkeerd te interpreteren".

Terwijl dit toch heel duidelijk klonk: "you agree that a business or other entity may pay us to display your username, likeness, photos (along with any associated metadata), and/or actions you take, in connection with paid or sponsored content or promotions, without any compensation to you."

@NatGeo

Maar toch moet er ergens geld verdiend worden. Dus hoe zit dat met reclame? Systrom zegt dat ze geen advertentiebanners in de app willen zetten, maar reclame is hoe dan ook nodig: "Instagram is opgezet om een zelfstandig opererend bedrijf te worden. Reclame is een van de manieren waarop dat kan."

National Geographic is er nog niet gerust op, meldt Mashable. @NatGeo is een van de populairste accounts met 638.629 volgers - en dat besloot gisteravond geen gebruik meer te maken van Instagram. Tot de nieuwe voorwaarden die 16 januari ingaan, duidelijk worden.

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl