'Dodehoekspiegel voor bestelauto'

Waarschuwing voor fietsers voor de dode hoek»
Waarschuwing voor fietsers voor de dode hoek Radio Nederland Wereldomroep / Flickr / CC / by-nd

Bestelauto's moeten worden uitgerust met een dodehoekspiegel en een signaleringssysteem bij het achteruitrijden.

De stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) komt met die aanbevelingen omdat het aantal ongevallen met bestelbusjes minder snel daalt dan ongelukken met andere typen voertuigen.

Achteruitrijden

De SWOV onderzocht 60 ongevallen waarbij bestelwagens betrokken waren. Ernstige ongelukken met bestelauto's gebeuren in de meeste gevallen tijdens het achteruitrijden doordat de bestuurder mensen in de dode hoek over het hoofd ziet.

Bij grote vrachtwagens is een dodehoekspiegel al sinds 2003 verplicht.

Deel deze pagina

Video

SWOV: dodehoekspiegel voor bestelauto

Bestelauto's moeten worden uitgerust met een dodehoekspiegel en een signaleringssysteem bij het achteruitrijden. Stichting... Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid komt met die aanbevelingen, omdat het aantal ongevallen met bestelbusjes maar niet naar beneden gaat.

Audio

  • 'Dodehoekspiegel kan vooral ongevallen bij rechts afslaan voorkomen' Bestelauto's maken de ernstigste ongelukken wanneer ze achteruit rijden binnen de bebouwde kom. En dat kan worden voorkomen door de... bestelwagens te voorzien van onder meer een dodehoekspiegel en parkeersensor, vertelt Raghnild Davidse van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, de SWOV.

Video en Audio

Meer video en audio