Helft reizigers vertraagd met Fyra

Aangepast op
Binnenland

De helft van de Fyra-reizigers is de afgelopen dagen niet op tijd op hun bestemming gekomen. Dat concludeert de NS. Tweederde van de reizigers had een vertraging van een kwartier, 20 procent was langer dan een half uur extra onderweg.

Sinds de snelle Fyra-treinverbinding tussen Nederland en Belgiƫ zondag in gebruik werd genomen, waren er elke dag technische problemen. Volgens woordvoerder Eric Trinthamer speelt de nieuwe dienstregeling een rol bij de problemen. "Ook moeten de machinisten die op het traject rijden erg wennen. Daarnaast vergt ook het samenwerken met onze Belgische partner een bepaalde afstemming."

Op het matje

De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS heeft de NS op het matje geroepen. Ze wil uitleg over de problemen rond de hogesnelheidstrein. Morgen gaan directieleden van de Nederlandse Spoorwegen en NS-dochter Hispeed naar Belgiƫ voor overleg.

Volgens Trinthamer is de nieuwe situatie gewoon een kwestie van wennen. "Je kunt dit eigenlijk alleen in de praktijk oefenen. Soms zijn er wat technische mankementen. Soms is het de infrastructuur die even tegenzit. Het is oefenen, het is wennen en het is ook hopen op een beetje geluk, dat is ook nodig."

Overvolle treinen

Het regende deze week ook klachten over de nieuwe dienstregeling van de NS die zondag inging. Volgens reizigers waren er veel vertragingen en zaten de treinen overvol.

De NS heeft beloofd de klachten in de gaten te houden, en waar nodig de dienstregeling te verbeteren.