NOS NieuwsAangepast

Kunst in de Franse blubber

Door buitenlandredacteur Hans Brom

Het Louvre heeft er een nieuwe vleugel bijgekregen. Niet naast de deur in de Parijse Jardin des Tuilleries, maar in de Noord-Franse klei, in het plaatsje Lens, vlak onder Lille. Vandaag gaat het museum open voor het publiek, nadat het vorige week al officieel door president Hollande was geopend.

Een opmerkelijke stap van het grootste en misschien wel beroemdste museum ter wereld om uit te wijken naar Noord-Frankrijk. De streek is de afgelopen 100 jaar door elke denkbare crisis getroffen. Twee wereldoorlogen kwamen er langs en lieten geen steen op de ander. De laatste kolenmijnen werden midden jaren 80 gesloten. Er bleef een bevolking achter gekweld door hoge werkloosheid en drankmisbruik. Er is kortom helemaal niets te beleven.

Berooide stad

Dat juist voor dit decor is gekozen, heeft alles te maken met een typisch Franse en bewezen succesvolle aanpak om een probleemgebied vooruit te helpen.

Neem Lille. Gedurende de tweede helft van de twintigste eeuw verdwenen industrie en mijnbouw uit de streek. Een berooide stad bleef achter, arm, grijs en verveloos.

De Franse gewoonte is dan om meteen naar de staat te kijken voor redding. Onder president Mitterrand werd Lille aangesloten op het tgv-netwerk. Een relatief beperkt middel, maar daarmee werd de reistijd tussen Parijs en Lille teruggebracht tot een uur, ongeveer even lang als tussen hartje Parijs en een willekeurige buitenwijk.

Aangetrokken door de lage vastgoedprijzen vestigden zich steeds meer bedrijven in de regio. Ze namen werkgelegenheid en nieuwe energie met zich mee. Gedurende de afgelopen twintig jaar ontstond er een economische dynamiek die de stad lang niet had gekend.

Onzichtbaar

Andere voorbeelden zijn een inmiddels toonaangevend en onthutsend mooi museum voor moderne kunst in het naburige Roubaix en het filiaal van het Centre Pompidou in Metz, in Noordoost-Frankrijk.

Het is voor het Louvre heel aantrekkelijk om wat extra vierkante meters te hebben. Zoals ieder museum staat het merendeel van het bezit onzichtbaar in het depot. Meer ruimte betekent simpelweg meer zichtbaarheid.

Dat betekent niet dat Lens de afdankertjes op z'n bord krijgt. Er is nu een collectie topstukken te zien die met enige regelmaat zal worden vervangen door nieuwe. Naast een steeds roulerende collectie uit Parijs is het plan ook andere tijdelijke exposities te organiseren.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl