Rechtszaak om snelheid ring A10

Aangepast op
Binnenland

Amsterdam wil dat de maximumsnelheid op een deel van de ringweg A10 weer wordt verlaagd van 100 naar 80 kilometer per uur. De gemeente stapt daarvoor naar de rechter, blijkt uit een brief van de Amsterdamse wethouder van Verkeer Eric Wiebes aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Sinds juli kunnen weggebruikers overdag 100 rijden op het westelijke deel van de A10, waar voorheen de hele dag maximaal 80 gereden mocht worden. Eerdere bezwaren van de gemeente tegen die beslissing wees Rijkswaterstaat af.

Rechter

In de brief schrijft Wiebes dat de verhoging van de maximumsnelheid overdag averechts werkt, waardoor Amsterdam in 2015 niet kan voldoen aan de Europese normen voor luchtkwaliteit. De luchtkwaliteit in de stad wordt rooskleuriger weergegeven dan werkelijk het geval is, zegt de gemeente. "Amsterdammers leven gemiddeld al een jaar korter dan de gemiddelde Nederlander."

De gemeente Amsterdam hoopt via de rechter dat het besluit over de maximumsnelheid wordt teruggeschroefd. "De gemeente ziet voldoende aanknopingspunten om de beslissing van de minister voor te leggen aan de rechter en zet er op in dat de snelheidsverhoging wordt teruggedraaid'', schrijft Wiebes.

De gemeente Rotterdam overweegt om net als Amsterdam naar de rechter te stappen vanwege de snelheidsverhoging op de A13 bij Overschie. Die is destijds ook verhoogd van 80 naar 100 kilometer per uur. Het Rijk heeft ook de Rotterdamse bezwaren van tafel geschoven.