NS en ProRail beloven beterschap

Aangepast op
Binnenland

De NS heeft maatregelen aangekondigd naar aanleiding van het rapport van de onderzoekscommissie over het treinongeluk in Amsterdam. Er wordt een extra systeem ingevoerd dat machinisten moet waarschuwen als ze een rood sein naderen.

Ook ProRail benadrukt dat er in de toekomst alles aan wordt gedaan om de veiligheid te verbeteren. In 2016 komt er een nieuw beveiligingssysteem, maar het zal nog jaren duren voor dit systeem optimaal werkt. Daarom wordt er extra geld geïnvesteerd om het zogenoemde ATB-systeem te verbeteren.

Automatisch stilgezet

Door deze verbeterde versie van het systeem worden treinen die langzamer dan 40 kilometer per uur rijden en door een rood sein dreigen te rijden automatisch stilgezet.

De NS gaat verder meer tijd uittrekken voor treinen die elkaar passeren of kruisen. Daarmee anticipeert het bedrijf op de kritiek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid dat de dienstregeling door werkzaamheden te krap was gepland.

Ook gaat de NS het interieur van de treinen veiliger maken. De onderzoeksraad had forse kritiek op het grote aantal gewonden bij het ongeluk. Volgens de raad voldoet de NS slechts aan de minimale verplichtingen en worden er geen aanvullende eisen gesteld. De NS laat het materieel doorlichten door Britse deskundigen.