Raad: rood sein bleef onopgemerkt

Aangepast op
Binnenland

Bij het treinongeluk dit voorjaar in Amsterdam heeft niemand opgemerkt dat één van de twee treinen door een rood sein was gereden. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een rapport over het ongeluk. De NS heeft geen systeem waarmee de machinist wordt gewaarschuwd als hij door een rood sein rijdt, zei voorzitter Joustra van de Onderzoeksraad op de persconferentie. Ook de verkeersleiding krijgt geen waarschuwing. Daardoor bleef het rode sein in Amsterdam onopgemerkt. Een andere conclusie is dat de dienstregeling door werkzaamheden veel te krap was gepland. Op de plek van de botsing werd aan het spoor gewerkt. Treinen uit beide richtingen moesten om beurten over één spoor.

Veel slachtoffers

De machinist van één van de twee treinen miste een tijdelijk geplaatst sein, waardoor de twee treinen in tegengestelde richting op het ene spoor terechtkwamen en frontaal op elkaar klapten. Er viel één dode en zeker 190 mensen raakten gewond. Volgens de Onderzoeksraad waren er veel slachtoffers bij het ongeluk. De Raad vindt dat de NS meer moet doen om letsel bij reizigers te voorkomen. De NS voldoet aan het wettelijk minimum, maar stelt geen aanvullende eisen en er wordt ook geen analyse gemaakt van de risico's, aldus Joustra. Hij wil dat NS zich op dit gebied verbetert.