Verkeersleiding: geen bijna-ramp

Verkeerstoren op Schiphol»
Verkeerstoren op Schiphol ANP

De Luchtverkeersleiding Nederland (LvNL) vindt dat het te ver gaat om te spreken van een bijna-botsing van twee passagiersvliegtuigen boven Uitgeest. Volgens een woordvoerder was er te weinig hoogteverschil tussen de twee toestellen, maar is nog niet bekend hoe dicht ze bij elkaar vlogen.

Het incident deed zich voor op 13 november boven Uitgeest. De toestellen landden op landingsbanen die parallel aan elkaar liggen. Bij het indraaien naar de landingsbanen vlogen de toestellen op elkaar af.

Regels overschreden

De regels voor het afstand houden werden boven Uitgeest overschreden. Officieel moet er minimaal 305 meter hoogteverschil tussen de toestellen zitten. De LvNL zegt dat ze nagenoeg op dezelfde hoogte vlogen.

De luchtverkeersleiding doet net als de Onderzoeksraad voor Veiligheid onderzoek naar het incident. "Die regel is er niet voor niets en daarom willen we weten hoe dit heeft kunnen gebeuren", zegt een woordvoerder.

Verkeerde informatie

Evert van Zwol, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers, zegt dat dit soort incidenten vaker voorkomt. Dat komt volgens hem doordat een piloot een fout maakt of doordat een luchtverkeersleider verkeerde informatie heeft doorgegeven.

Van Zwol vindt ook dat het spreken van een bijna-ramp te ver gaat. Als toestellen op dezelfde hoogte op elkaar af vliegen is er ook nog een systeem in de cockpit van vliegtuigen dat een botsing voorkomt. "Dat systeem zegt in de ene cockpit dat het vliegtuig moet klimmen en in de andere dat het moet zakken."

Zat u in één van de vliegtuigen? De NOS wil graag met u in contact komen.

Het vluchtnummer van het toestel van Garuda is GA 0088.

Deel deze pagina

Video

Onderzoeksraad voor Veiligheid onderzoekt bijna-botsing

De Onderzoeksraad voor Veiligheid onderzoekt een bijna-botsing tussen twee passagiersvliegtuigen boven Uitgeest.

Video en Audio

Meer video en audio