Winkeliers: Sint dit jaar minder

Aangepast op
Economie

Door verslaggever Jeroen Schutijser

Veel winkeliers zijn somber over de Sinterklaasomzet. Dat blijkt uit een rondgang langs enkele detailhandelaren. De meeste ondernemers hebben de indruk dat consumenten voorzichtiger zijn in hun uitgaven.

Sommige consumenten kiezen er volgens de winkeliers voor om kleinere cadeaus te kopen. "In plaats van 20 euro per pakje geven ze nu 15 euro uit", zegt de eigenaar van een cadeauwinkel.

Een verkoper in een boekenzaak merkt dat er meer mensen bij de kassa staan dan vorig jaar, "maar het bonbedrag is lager".

Catering

De koepelorganisatie van winkeliers, Detailhandel Nederland, liet half november weten "de beste Sinterklaas ooit" te verwachten. Dat beeld herkennen de winkeliers niet. "Vroeger moesten we rond deze tijd altijd extra mensen inzetten voor het inpakken, dat is nu niet zo. Het is een teken aan de wand", zegt een verkoopster.

Een aantal ondernemers zegt dat ze meer moeten doen dan vroeger om klanten in de winkel te krijgen. "Je moet leuke dingen ondernemen", zegt de snoepverkoopster. Ze houdt tegenwoordig workshops en ze is met catering begonnen. Een keten van boekwinkels verkoopt sinds kort leesbrillen. "De afgelopen vijf maanden hebben we daar een omzet mee gemaakt van 100.000 euro."

Combinatie

De boekverkoper sluit niet uit dat er bij het schap met kookboeken binnenkort wordt gekookt. En bij de kinderafdeling moeten helden uit strips en van de tv zichtbaar zijn. "We willen meer beleving in de winkels hebben. Het moet wel beheerst blijven, het mag geen circus worden."

Webwinkels hebben over de 5 decemberomzet niet te klagen. PostNL zei gisteren dat in de Sinterklaasperiode bijna 40 procent meer pakjes worden verwerkt dan vorig jaar.

Een speelgoedwinkelier schat dat hij in deze Sinterklaasperiode meer verkoopt in vergelijking met 2011. "De groei zit vooral in de onlineverkopen." Ook hij komt aan een plus van 40 procent.

De ondernemer denkt dat de combinatie van winkel en internetverkopen de toekomst is. "De winkels zijn er voor de beleving, internet is er voor het gemak en het grote assortiment."