Boren A'damse Noord-Zuidlijn klaar

Boorders van de Noord-Zuidlijn proosten op de voltooide klus»
Boorders van de Noord-Zuidlijn proosten op de voltooide klus Gé Dubbelman / Noord-Zuidlijn

Na 2,5 jaar zijn de boorwerkzaamheden voor de tunnels voor de Amsterdamse Noord-Zuidlijn nu officieel afgerond. Vannacht werd de gigantische boormachine Victoria uitgezet nadat het toekomstige station Rokin was bereikt.

Op 25 maart 2010 werd begonnen met boren. In totaal werd een tunnel van ruim zes kilometer geboord onder de Amsterdamse binnenstad.

De verantwoordelijken voor het boren zijn trots: "Onze mensen zijn er in geslaagd om de twee tunnels te bouwen zonder noemenswaardig effect op de stad. Ze hebben de vier reusachtige machines onder smalle straten, langs monumentale gebouwen en zelfs onder huizen in De Pijp doorgestuurd", zegt één van de boormanagers.

Problemen

Het boren leidde ook tot problemen. Zo verzakten een aantal panden op de Vijzelgracht door de boorwerkzaamheden. De bewoners moesten noodgedwongen geëvacueerd worden. Op andere plekken ontstonden modderpoelen doordat er boorvloeistof weglekte tijdens de boorwerkzaamheden.

De aanleg van de verbinding zal jaren duren. De planning is dat in 2017 de eerste metro door de Noord-Zuidlijn rijdt.

Deel deze pagina

Video en Audio

Meer video en audio