NASA vindt ijs op Mercurius

Het bevroren water werd gevonden in kraters.»
Het bevroren water werd gevonden in kraters. NASA

Op de noordpool van de planeet Mercurius is ijs gevonden. Een onderzoekssatelliet van de NASA, de Messenger, ontdekte het bevroren water in kraters die altijd in de schaduw liggen.

Het water is waarschijnlijk door kometen en asteroïdes op Mercurius terecht gekomen. Het zou gaan om 100 tot 1000 miljard ton ijs.

Jarenlang waren er vermoedens dat er ijs was op Mercurius, de planeet die het dichtst bij de zon staat. De Messenger, die anderhalf jaar geleden in een baan om de planeet kwam, bevestigt deze vermoedens nu.

Leven

Volgens de onderzoekers is het "een opwindend resultaat". Ze benadrukken wel dat de aanwezigheid van water geen aanwijzing is voor eventueel leven op Mercurius.

De recente vondst zou onderzoek naar het ontstaan van leven op andere plaatsen in het heelal vooruit kunnen helpen. "Mercurius wordt een object van astrobiologische importantie", stelt een van de onderzoekers.

Deel deze pagina

Video

IJs gevonden op Mercurius

Op de Noordpool van Mercurius is ijs gevonden. Een satelliet van de NASA ontdekte het bevroren water in kraters die altijd in de... schaduw liggen. Jarenlang waren er vermoedens van ijs op Mercurius, de planeet die het dichtst bij de zon staat. De NASA-satelliet heeft er nu het bewijs voor geleverd.

Video en Audio