NOS NieuwsAangepast

Metrocampagne Australië wordt hit

Een campagnevideo van de Australische metro is een hit op het internet. Het filmpje, 'Dumb Ways To Die', waarschuwt op ludieke wijze reizigers van de metro voorzichtig te zijn als de treinen langskomen. In ruim een week tijd is de video al bijna 30 miljoen keer bekeken op YouTube.

In de videoclip komen geanimeerde poppetjes op een domme manier om het leven; van het zelf proberen te besturen van een vliegtuig, tot het laten opeten van hun edele delen door een piranha. De figuurtjes worden begeleid door een vrolijke en pakkende melodie. Pas aan het einde wordt duidelijk dat het gaat om een waarschuwingsboodschap van de Australische metro.

Inmiddels zijn tientallen parodieën op Dumb Ways To Die geplaatst, waaronder Cool Things To Find, over de Marsmissie van Curiosity. Ook staat een karaokeversie op iTunes.

Zwarte humor

De directeur van het reclamebureau, John Mescall, noemt de zwarte humor een belangrijk ingrediënt voor het succes. "Gebracht met vreugde. Dat werkt bijna altijd, maar wordt niet vaak gebruikt in advertenties."

Dumb Ways To Die kost een fractie van een normale televisiecampagne. Mescall zelf heeft de tekst geschreven van het vrolijke liedje. Zangeres Emily Lubitz, van de Australische band Tinpan Orange, werd ingehuurd om het nummer in te zingen en een freelance grafisch ontwerper maakte de animatie.

Verrassing

De video is volgens de directeur succesvol, doordat hij er niet uitziet als een advertentie. "Ik denk dat mensen echt verrast zijn als ze de boodschap van de metro zien. Ze denken: shit, heeft een bedrijf dit gemaakt? Dat helpt het verspreiden natuurlijk ook."

Niet alleen de kijkcijfers zijn voor het campagneteam belangrijk. Volgens Mescall is ook de boodschap van het ludieke filmpje goed overgekomen: "Jonge mensen praten, en zingen zelfs, over veiligheid op het spoor."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl