Ahold bespaart 250 miljoen extra

Aangepast op
Economie

Ahold, het moederbedrijft van Albert Heijn, gaat bezuinigen op promotie-acties. Ook wil het bedrijf minder uitgeven aan de inkoop van goederen. Ahold denkt aan lichter verpakkingsmateriaal voor huismerkproducten. Dat scheelt ook transportkosten.

Aanvankelijk leek het er nog op dat Ahold wilde besparen op reclame-uitingen, maar nu blijkt dat het het concern gerichtere promotie-acties wil doen. Dit geldt voor alle bedrijven van Ahold.

Bonusacties

Het is niet zo dat er bijvoorbeeld minder bonusacties bij Albert Heijn zullen zijn, maar wel dat er andere producten in de bonus zijn. Producten die mensen toch wel kopen, doet de supermarkt dan minder gauw in de aanbieding.

Ahold hoopt op deze manier 250 miljoen euro te besparen. Dit komt bovenop al eerder aangekondigde bezuinigingen van 350 miljoen euro. Het concern merkt dat klanten minder makkelijk geld uitgeven en meer op de prijs letten. En dat drukt de winst van Ahold.

"Zo kan worden geïnvesteerd in een beter aanbod en meer waarde voor de klant", laat Ahold weten.

Overnames

Ook bouwt het concern volgend jaar tientallen overgenomen C1000- en Jumbo-winkels om naar Albert Heijn-vestigingen. Onlangs nam Ahold 82 winkels over van Jumbo, dat ook eigenaar is van C1000.

Ook wil het concern het aantal Albert Heijn-winkels in België verdubbelen. In 2016 zouden er in ieder geval vijftig vestigingen open moeten zijn. Volgens Albert Heijn draaien de Belgische supermarkten beter dan verwacht. Wekelijks komen er zo'n 100.000 klanten.