Rechter: tabaksleugens toegeven

Aangepast op
Economie

Een federale rechter verplicht Amerikaanse tabaksbedrijven een reclamecampagne te starten waarin ze toegeven dat ze het publiek hebben voorgelogen. De rechter ziet het als een juiste straf voor de jarenlange misleidende campagnes van de bedrijven.

De rechter oordeelde in 2006 al dat de bedrijven bewust consumenten misleidden door te doen alsof light-sigaretten of tabak met minder teer minder schadelijk zouden zijn. Sinds die uitspraak werd er geruzied met de bedrijven over de precieze inhoud van de rectificatie-advertenties.

Lang gevecht

Er zijn nu vijf teksten opgesteld die door de bedrijven gepubliceerd moeten worden. In een ervan geven de tabaksfabrikanten toe dat ze "bewust het Amerikaanse publiek hebben misleid". Een andere luidt dat er er dagelijks gemiddeld 1200 Amerikanen doodgaan aan de gevolgen van roken.

Verdere details van de campagne zijn nog niet bekend, maar de sigarettenmakers moeten advertenties op dezelfde manier behandelen als hun eerdere reclames. Dat betekent dat ze in landelijke dagbladen, op televisie en op de eigen website te zien zullen zijn. De rechter bepaalde dat de campagne minstens 2 jaar moet duren.

De tabaksbedrijven hebben nog niet gereageerd op het vonnis. Experts verwachten dat ze in beroep zullen gaan tegen de uitspraak. Ook zal er nog een lang gevecht ontstaan over de precieze kosten van de campagne.