N-Zeeland in ban van de Hobbit

Door correspondent Robert Portier

De Hobbit is overal in de Nieuw-Zeelandse hoofdstad Wellington, waar vandaag de wereldpremière is van de film 'The Hobbit: An Unexpected Journey'.

Het begint al in de aankomsthal van de luchthaven, waar de bagageband is omgetoverd tot een hobbit-decor. In de stad zelf wapperen op elke straathoek banieren met portretten van de hoofdrolspelers en elke derde winkel heeft een poster tegen het raam gedrukt.

De stad heeft meer dan een miljoen dollar besteed aan het uitrollen van de rode loper. Om maximale publiciteit te genereren is de stad deze week officieel van naam veranderd: Middle of Middle Earth (centrum van Midden-aarde). Dat geld is elke cent meer dan waard, zegt burgemeester Celia Wade-Brown. "De ogen van de wereld zijn op Wellington gericht. Dit is een unieke kans om onze stad te promoten."

Toeristen

Pal voor de Embassy bioscoop is een groepje Amerikanen neergestreken. Ze zijn speciaal voor de première gekomen en willen niets missen van het spektakel. Met aanstekelijk enthousiasme doet Ashley Queen haar verhaal. De Amerikaanse is "super excited". De 4,5 uur durende tour langs de studio's en verschillende filmlocaties kan ze inmiddels dromen.

Achter haar aanstekelijke vrolijkheid zit een serieuze boodschap voor Nieuw-Zeeland: de Hobbit is business, big business. Na de Lord of the Rings-films werd het land overspoeld door toeristen die de fantastische landschappen met eigen ogen wilden zien. Van het totale aantal toeristen gaf 6 procent, 150.000 mensen, aan dat de Lord of the Rings-cyclus een van de redenen was om het land te bezoeken. Voor 1 procent was dat zelfs de enige reden. Die ene procent was al goed voor meer dan 20 miljoen euro inkomsten per jaar.

"We werden compleet verrast. Opeens kregen we mensen op bezoek die hun ogen uitkeken op de plek waar Aragorn had gestaan", vertelt David Gatward-Ferguson. De natuurgids uit Queenstown gooide zijn programma om en organiseerde een tocht langs de filmlocaties. "Nog altijd ons best lopende product."

Economie

Nieuw-Zeeland heeft zich met handen en voeten aan de Hobbit verbonden. Het land subsidieerde de film met 100 miljoen dollar. De filmsector in het land is relatief klein met een waarde van een miljard dollar. Maar de film is dus een enorme stimulans voor het toerisme, dat goed is voor bijna 10 procent van het nationaal inkomen. Geen wonder dat premier John Key ingreep toen de vakbonden tijdens de opnamen dreigden met een acteursboycot.

Werd Nieuw-Zeeland nog een beetje verrast na het succes van Lord of the Rings, ditmaal is het land op alles voorbereid. Van de internationale campagne om toeristen te trekken tot de verkoper van ansichtkaarten: iedereen verwacht dat de Hobbit het succes van de Lord of the Rings zal evenaren. Er zijn herdenkingsmunten, postzegels van alle hoofdrolspelers, poppen, hobbitvoeten, of elfenoortjes. In de souvenirwinkel in Queenstown hangen in een vitrine grote zwaarden. Ze kosten 800 euro per stuk. "Afgelopen week kocht iemand drie zwaarden en twee helmen", zegt de eigenaar Mark.

Dat de film een succes wordt, daar twijfelt niemand aan. David Gatward-Ferguson is beslist als ik hem voorleg dat de Hobbit het succes van voorganger Lord of the Rings misschien niet zal evenaren. "Het is meer dan een film, het is een soort geloof. Mensen zullen hier blijven komen, hoe het ook uitpakt aan de kassa."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl