Geld over in risicopot Noord/Zuidlijn

Aangepast op
Binnenland

Amsterdam houdt tientallen miljoenen euro over aan een risicopotje voor de Noord/Zuidlijn. Het geld was opzijgezet voor tegenvallers bij de aanleg van de metrolijn, maar nu het boren bijna klaar is, zijn de grootste risico's verleden tijd.

Voordat na jaren van financiƫle tegenvallers in maart 2010 werd begonnen met boren, liet de gemeente een analyse maken van de grootste risico's.

Het instorten van de kademuur bij het Damrak werd ingeschat als de grootste kostenpost. De gemeente zette bij elkaar ongeveer 200 miljoen opzij voor tegenvallers.

Afronding

Deze week wordt het boren afgerond, als de boor het nieuwe station aan het Rokin bereikt. In het risicopotje zit nog 50 miljoen euro.

Een deel daarvan wordt opnieuw opzijgezet voor het vervolg van het project. De rest zal terugvloeien in de gemeentekas.

Riskante werkzaamheden

Hoeveel van de 50 miljoen nodig is voor risicodekking, is volgens wethouder Wiebes nog onduidelijk. Volgende maand zal hij een voorstel doen aan de gemeenteraad.

Hij wijst erop dat er nog riskante werkzaamheden aankomen, zoals de aanleg van de elektronica in de metrotunnel.

De aanleg van de Noord/Zuidlijn duurt nog jaren. De planning is dat de eerste metro's op de lijn in 2017 gaan rijden.