Paspop met camera bespiedt klant

Aangepast op
Economie

Een Italiaans bedrijf biedt paspoppen aan met een camera in een van de ogen. De poppen zijn bedoeld om het winkelgedrag van klanten te analyseren.

De camera is gekoppeld aan een computer met gezichtsherkenningssoftware die het geslacht, de etniciteit en de leeftijdscategorie van het winkelend publiek registreert. Er worden geen beelden opgeslagen.

Nederlandse partijen

Tegen persbureau Bloomberg zegt de topman van het bedrijf Almax dat hij al enkele tientallen EyeSee-etalagepoppen heeft verkocht aan 5 winkelbedrijven.

In welke winkelketens de poppen staan wil hij niet zeggen, wel dat ze in drie Europese landen zijn verkocht en in de Verenigde Staten. Het ANP meldt dat Almax ook in gesprek is met Nederlandse partijen over de levering van poppen.

4000 euro

Volgens Almax hebben de poppen, die 4000 euro per stuk kosten, hun nut al bewezen. Zo heeft een klant van het bedrijf besloten meer kinderkleding te verkopen toen uit de verzamelde gegevens bleek dat op bepaalde tijden van de dag het merendeel van de bezoekers kind was.

Een andere keten merkte door de Eyesee-pop dat er veel Aziatische klanten in een winkel kwamen en heeft daarop Chinees personeel bij de deur gezet.