Forse kritiek Sorgdrager op IGZ

Aangepast op
Binnenland

Er is veel mis bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Dat concludeert een commissie onder leiding van oud-minister Sorgdrager uit een analyse van 600 dossiers. Minister Schippers had om het onderzoek gevraagd, nadat de IGZ enkele keren negatief in het nieuws was gekomen.

Volgens Sorgdrager duurt de behandeling van een klacht bij de IGZ te lang, vaak ruim een jaar. Verder communiceert de inspectie slecht met klagers en worden ze niet altijd serieus genomen.

Borstimplantaten

Een van de grootste kritiekpunten betreft de borstimplantaten van het merk PIP. Daarbij maakte de IGZ volgens de commissie geen goede risicoanalyse. Zo werden er 160 dossiers over de kwestie aangelegd, maar kwamen die vanwege een gebrekkig computersysteem niet onder dezelfde noemer terecht.

Over het algemeen stelt Sorgdrager dat de IGZ bij complexe zaken, zoals ook die van de Groningse baby Jelmer, slechts zelden opschaalt. De inspectie betrekt nauwelijks mensen van buitenaf bij het onderzoek.

Meldpunt

Voor een betere afhandeling van klachten van burgers moet de IGZ volgens de commissie een eigen meldpunt krijgen. Nu kunnen mensen klachten over de zorg alleen indienen bij de zorgverlener.

Om goed werk te doen, moet de IGZ er volgens de commissie wel mensen bij krijgen. De onderzoekers zeggen dat er 50 extra voltijdbanen nodig zijn.