TROS Sprookjesboomfeest beboet

De attractie Sprookjesboom in De Efteling»
De attractie Sprookjesboom in De Efteling BasBoerman - Flickr / Creative Commons 2.0 by-nc

De TROS moet een boete van 108.000 euro betalen omdat de omroep reclame heeft gemaakt in het kinderprogramma 'Het Sprookjesboomfeest'. Het Commissariaat voor de Media (CvdM) had een boete van 120.000 euro opgelegd, maar de rechtbank Amsterdam vond een boete van 108.000 euro voldoende.

Volgens het CvdM maakte de TROS zich dienstbaar aan De Efteling. Kort voor de introductie van de attractie Sprookjesboom in 2010 kreeg De Efteling de kans om via het tv-programma interesse voor die attractie te wekken.

C1000

Daarnaast waren er nog andere reclame-uitingen, zegt het commissariaat. Het CvdM had de TROS twee keer een boete van 60.000 euro opgelegd, voor de reclame en voor de ruimte die de Efteling heeft gekregen.

In 2009 kreeg de TROS ook een boete voor het overtreden van de mediaregels. Toen moest de omroep 270.000 euro betalen, omdat het kinderprogramma Bibaboerderij volgens het CvdM een onderdeel was van een marketingconcept van supermarkt C1000.

Deel deze pagina

Video en Audio

  • » Motorbendeleden vaak veelpleger Video Leden van beruchte motorclubs zijn vaak veelplegers. Dat blijkt uit een rapport van de Nationale...23 apr 2014, 9107 keer afgespeeld
  • » "Justitie maakt mensen bang voor motorclubs" Audio Meer dan 80 procent van de leden van motorclubs als Hells Angels, Satudarah en No Surrender, heeft...23 apr 2014, 318 keer afgespeeld
  • » Frankrijk gaat flink bezuinigen Video Al heel lang krijgt Frankrijk het verwijt dat het maar niet opschiet met het doorvoeren van...23 apr 2014, 996 keer afgespeeld

Meer video en audio