TROS Sprookjesboomfeest beboet

Aangepast op
Binnenland

De TROS moet een boete van 108.000 euro betalen omdat de omroep reclame heeft gemaakt in het kinderprogramma 'Het Sprookjesboomfeest'. Het Commissariaat voor de Media (CvdM) had een boete van 120.000 euro opgelegd, maar de rechtbank Amsterdam vond een boete van 108.000 euro voldoende.

Volgens het CvdM maakte de TROS zich dienstbaar aan De Efteling. Kort voor de introductie van de attractie Sprookjesboom in 2010 kreeg De Efteling de kans om via het tv-programma interesse voor die attractie te wekken.

C1000

Daarnaast waren er nog andere reclame-uitingen, zegt het commissariaat. Het CvdM had de TROS twee keer een boete van 60.000 euro opgelegd, voor de reclame en voor de ruimte die de Efteling heeft gekregen.

In 2009 kreeg de TROS ook een boete voor het overtreden van de mediaregels. Toen moest de omroep 270.000 euro betalen, omdat het kinderprogramma Bibaboerderij volgens het CvdM een onderdeel was van een marketingconcept van supermarkt C1000.