NOS NieuwsAangepast

AH overtrad wet met bonuskaart

Supermarktketen Albert Heijn verzamelde meer gegevens van klanten dan de privacywet toestaat. Dat blijkt uit onderzoek van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Albert Heijn kon van sommige mensen die een 'anonieme bonuskaart' hadden aangeschaft toch de naam en adresgegevens achterhalen.

Mensen die anoniem wilden blijven en toch korting willen krijgen bij de supermarkt, konden een 'anonieme bonuskaart' krijgen. Als die klanten vervolgens inlogden op de site van Albert Heijn of hun Air Mileskaart aan hun bonuskaart koppelden, kwam de supermarkt toch te weten van wie de bonuskaart is. Albert Heijn had de klanten daarover moeten informeren, stelt het CBP.

Beleid aangepast

Albert Heijn heeft het beleid inmiddels aangepast en voldoet nu wel aan de wet.

Ook een nieuw klantenprogramma van de keten is aangepast na het onderzoek. Albert Heijn wilde klanten met een bonuskaart gepersonaliseerde aanbiedingen doen, maar volgens het CBP had de supermarkt voor deze dienst niet de "ondubbelzinnige toestemming" van klanten die nodig was.

Albert Heijn heeft de invoering van het programma daarom uitgesteld. Begin volgend jaar gaat de supermarkt klanten opnieuw benaderen voor toestemming voor het nieuwe bonusprogramma.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl