Online dienst moet TMG redden

Aangepast op
Economie

De Telegraaf Media Groep (TMG) moet vooral veel winst gaan maken op online diensten, zoals apps en internetvideo's.

Van gedrukte publicaties moet de eigenaar van onder meer De Telegraaf en tientallen andere dagbladen en tijdschriften het steeds minder hebben, zo blijkt uit de presentatie van de nieuwste kwartaalcijfers.

Opnieuw adverteren bedrijven minder in bladen en dat merkt TMG maar al te goed. "Dat zal ook niet snel veranderen, print is immers onze grootste activiteit", zegt bestuursvoorzitter Herman van Campenhout. Maar er zijn niet alleen minder gedrukte advertenties, de bedrijven laten het ook afweten op de radio. TMG bezit zenders zoals Sky Radio en Radio Veronica.

Overnames

TMG verdiende in het derde kwartaal 48 miljoen euro met advertenties. Dat dertien procent minder dan een jaar eerder.

Ondanks de moeilijke markt voor gedrukte media, houdt TMG de opties open voor strategische overnames van bladen. Eind deze zomer nam het bedrijf de gratis krant Metro over. Dat leverde niet alleen extra omzet op, maar ook schaalvoordelen.

Hyves

TMG verdiende in het afgelopen kwartaal drie procent meer met online activiteiten. Dat heeft TMG zeker niet te danken aan de sociale netwerksite Hyves. Daar ging het juist stukken minder mee en dat drukte de omzet. Gisteren gaf Hyves al aan dat het een andere koers wil varen en dat het de concurrentiestrijd met Facebook opgeeft.

In het derde kwartaal maakte TMG in totaal ruim tweederde minder winst. De nettowinst kwam uit op zeven miljoen euro. Dat komt vooral doordat de winst in dezelfde periode een jaar eerder uitzonderlijk hoog was door een eenmalige meevaller.