NOS NieuwsAangepast

Hyves wil zichzelf opnieuw uitvinden

Hyves legt zich erbij neer dat het de strijd met Facebook en Twitter niet kan winnen. Het bedrijf wil zich daarom herpositioneren: van alleen netwerksite naar sociaal mediaplatform. De nadruk komt daarbij te liggen op het aanbieden van meer content, voornamelijk online gaming en online nieuws.

Hyves begon in 2004 en was lange tijd het grootste sociale medium in Nederland. Het werd voorbijgestreefd door onder meer Facebook.

Manager Maarten Naaijkens zegt dat Hyves vooral in het begin heel hard groeide, maar erkent dat de site nu niet meer het nieuwste van het nieuwste is. Vijf maanden geleden kondigde ze al aan dat er dingen anders moesten.

Naaijkens: "Wij zijn van gave start-up gegroeid naar een volwassen mediabedrijf. Dat maakt het wat minder spannend voor mensen. Dat snap ik."

Niet alleen sociaal netwerk

Volgens Naaijkens kan Hyves niet met internationale concurrenten wedijveren, omdat die "veel diepere zakken hebben". In plaats daarvan moet het bedrijf zich focussen op jongeren onder de 20. De site wil af van het imago dat Hyves alleen een sociaal netwerk is.

Zo is de site nu al één van de grootste gameplatforms in Nederland, benadrukt Naaijkens. "Hyves is zeker niet dood. We hebben nog steeds 800.000 unieke bezoekers per dag."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl